Donderdag en vrijdag de 13e... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Dian Henssen - WaarBenJij.nu Donderdag en vrijdag de 13e... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Dian Henssen - WaarBenJij.nu

Donderdag en vrijdag de 13e...

Blijf op de hoogte en volg Dian

14 Maart 2015 | Ghana, Tamale

Donderdag zijn we weer lekker naar stage geweest, ofja lekker. Lekker geslapen ja!
Er was weer eens niets te doen en dus lag iedereen te slapen.
Gelukkig kwam rond een uur of 1 een man en een baby van 7 maanden binnen. De man had een motor ongeluk gehad en had zijn rechter arm helemaal opengeschaafd van zijn schouder tot zijn pols, 5 mm van zijn rechter oog af een flinke snee met hechtingen, achter op zijn hoofd een breuk in zijn schedel en een snee met hechtingen en op zijn rug, benen en billen flink wat schaafwonden.
Nou dat krijg je dan als je zonder enige bescherming en met een tshirt, korte broek en teenslippers op een motor stapt.. en het ergste is dat dat hier heel normaal is. Je ziet mensen raar kijken als iemand op een scooter of motor een helm draagt. En wat ook heel normaal is, is dat de kinderen allemaal tegelijk naar school gebracht worden op de motor. Papa rijdt, kindje 1 zit voorop de tank, kindje 2, 3 en 4 zitten achter papa. Lekker veilig..
En ook zo zielig, het kindje van 7 maanden had zich verbrand aan hete soep.. Linker oog en oor waren verbrand, linker armpje helemaal, buikje en rug wat plekjes en linker been een klein plekje bij de lies en rechter beentje bijna helemaal.. Arm kind en arme ouders. Ik weet niet precies hoe het gebeurd is en wie het schuld is maar wat zielig voor die moeder. Ze ziet haar kindje liggen,helemaal ingepakt als een mummie, en als dan de dokter komt kijken is het eerste wat ze hoort: En is vlees te duur voor jullie? Ga je je eigen kind maar bakken?
Moeders kreeg tranen in der ogen en liep weg. Arme vrouw, misschien was ze er niet eens bij toen het gebeurde, krijgt zij nu de schuld..
Alweer erg om te zien met dat motorrijden en die baby die verbrand is maar dat zijn ook weer van die dingen daar moet je niet n hele dag over nadenken.


Na stage zijn we weer lekker naar de Pizza hut gegaan! Heerlijke pizza tonijn gehad!
Onderweg naar huis hebben we ons weer een lekker waterijsje gekocht en zijn thuis met een rond buikje aangekomen. Hier waren mijn zusje en mijn neefje op me aan het wachten, het was huiswerk tijd!
Samen met mijn zusje heb ik fruit geteld en met mijn neefje heb ik een beker, een bal, een appel, een pen en een huisje getekend. Heb mijn neefje veel moeten helpen want of hij was te verlegen, of hij snapte het echt niet maar hij kreeg geen streep op papier!
’s Avonds heb ik weer met mijn zus ijsjes gemaakt. We hebben wel even moeten wachten eer we konden beginnen want de suiker was op en mijn zusje was de hele wijk af aan het fietsen maar nergens was suiker te vinden. Dat is ook wel wennen, thuis hebben we dat standaard in huis en anders heeft de buurman wel n potje, hier hebben ze het alleen als ze weten dat ze het nodig hebben en als het op is heb je pech of kun je uren gaan zoeken.


En dan is het weer vrijdag de 13e… waar gaan we vandaag foto’s maken of illegale dingen doen? Haha
Nee grapje, ik heb me ingehouden, kon mama niet weer een halve hart verzakking bezorgen!
Vandaag heb ik op stage de wondverzorging van de man en de baby gedaan, ben er wel even mee bezig geweest. De gaasjes waren in de wonden gaan plakken en het was dus echt een kriem om die los te krijgen. Je wilt natuurlijk niet nog een keer het vel eraf trekken.
Nadat dat gedaan was was het weer bedtijd, 3 man personeel gingen zitten en gooide ongeveer tegelijkertijd hun hoofd op tafel. En nog geen 10 min later sliepen ze al, sjongejonge!
Rond half 2 was het weer even ‘afscheid nemen’. Iedereen bedanken voor de afgelopen twee weken en als cadeautje mocht ik n half uur eerder gaan. Richard de baas van de afdeling zeg maar, had de komende weken vrij maar als hij in de buurt was kwam hij me opzoeken op de Emergency ward.
Ook groete hij me in het Nederlands, dat ik hem zelf geleerd had. Dit was erg leuk om te horen!

Na stage gingen we weer lekker eten, rara waar? Yep bij de pizza hut!
Alleen vandaag geen pizza, maar Noodles met kip. Ofja.. dat is wat ik besteld had. Ik kreeg noodles met garnalen. Opzich ook niet verkeerd dacht ik, totdat ik de eerste hap op had. MEEEEEEEGA pittig. Hmm ja en nu? Ik had honger, dus dan toch maar opeten. Nou de tranen sprongen me wel 3x in de ogen zo scherp was het. Ik heb iets meer dan de helft opgegeten en toen kon ik niet meer. Mijn mond stond in brand. Nee scherp eten is niets voor mij! Of ik moet het in stapjes gaan leren maar niet zo..
En ja dat heb ik ook nog gemerkt, een uur later waren we bij het kantoor van Meet Africa om vanalles te vragen over volgend weekend als we met de andere vrijwilligers bij elkaar komen en als Rianne en ik in onze laatste week gaan rondtrekken, kreeg ik me toch steken en krampen in mijn buik. Ik moest me inhouden om niet in elkaar te kruipen op de grond. Phoe wat een helse pijn!
Een ding wist is wel meteen; ik moet denk ik naar het toilet! Snelsnel wc papier gezocht en hup het toilet op. Net voor ik daar was werd ik heel misselijk en moest ik een beetje spugen. Nou dat lucht al op, nu de rest nog. Na een tijdje op het toilet te zijn geweest kon ik weer rustig ademhalen.
Dit moest ik wel even delen in onze Familie app natuurlijk. En wat krijg ik terug van mijn broer? Ik heb de wc al voor je geknuffeld en diaree heb ik ook al!
Hahhaha grappig. Alweer tegelijkertijd ziek. We konden wel een tweeling zijn!
Eenmaal terug op het kantoor kwam goed nieuws; Haruna ging ons vliegticket regelen op vrijdag ochtend van Tamale naar Accra. Emmy en Kim hadden een hotel geboekt voor vrijdagnacht en zaterdagnacht. EN ze hadden gebeld naar het park waar we heen willen; het is gewoon open! Dus vrijdag gaan we vliegen, dan met de bus naar het hotel waar we Menno, Emmy en Kim treffen (deze 3 vrijwilligers hebben we op het ontmoetings weekend in Alkmaar ontmoet en hebben met hun een geweldige (zuip)nacht gehad!) en dan gaan we samen wat eten en dan blijven we daar slapen. De zondag gaan we naar het Digya Park, naar de Olifanten. En als we nog tijd hebben gaan we misschien nog zeekoeien of watervallen bekijken! En de zondag vliegen we weer terug naar Tamale naar ons gastgezin!
Gezellig! Heb er al helemaal zin in!

Ook hebben Rianne en ik even gekeken naar onze planning voor onze laatste week.
Tot nu toe willen we de zaterdag met de bus (ivm bagage) vertrekken naar Accra. Hier in de nacht aankomen en dan bij Vic slapen. Dan willen we van het Noorden naar het Oosten gaan langs de kust, eerst naar The Village on Stelts. Een dorp op stelten boven het water. Dan naar een krokodillen park, dan een paar dagen naar Cape Coast en dan naar een park waar je over de topjes van bomen kunt klimmen. En dan als laatste terug naar Accra, op het strand uitwaaien, alles laten bezinken en lekker rustig terug naar huis!
Het is een hele planning maar wat hebben we er zin in zeg!!


Nadat de planning zover rond was zijn we terug naar huis gefietst. Bijna thuis, kwamen mijn zusje en twee neefjes naar me toe gerend om me een high five te geven en me te knuffelen! Awhh wat schattig. Ik ben mijn fiets binnen gaan zetten en ben buiten met ze gaan spelen. Eentje wou al niet meer terug naar huis lopen; nee nee hij moest even gedragen worden!
Na het spelen zijn we lekker gaan eten en na het eten begon het heerlijk te waaien!
Meteen haalde iedereen zijn matje naar buiten en hebben we met z’n alle buiten gelegen.
Rond een uur of 10 werd ik wakker naast mijn slapende zusje van 5 en mijn moeder.
Toen ik opstond werd mijn moeder wakker; Oh enne zegt ze? Ben je weer wakker? Je lag zo lekker naast Ruth te slapen dat ik je maar heb laten liggen. Haha lief hoor. Denk dat ik wel echt bij de familie hoor nu ik bij mijn moeder op het matje mocht blijven liggen. De kinderen delen hiel wel een matje met iedereen maar de ouders willen normaal gesproken echt alleen hun eigen kind of kinderen op het matje hebben, de rest mag er niet eens op zitten! Voel me wel vereerd!
Nadat ik wakker werd ben ik lekker naar bed gegaan en heb ik heerlijk geslapen.
Ik ga me langzaam eens douchen en wat eten want om 10uur moeten we verzamelen en gaan we pottenbakken! Super leuk. Altijd al eens willen doen.
We gaan een pot maken die de inhoudt koel houdt.. Hier in mijn binnenplaats staan er ook 3 en daar zit drinkwater voor mijn familie in. De potten zijn dus een soort van koelkast voor ze. Grappig.
Ben benieuwd wat ik er van ga bakken! Haha letterlijk!
Ik ga me nu lekker wassen en ontbijten. Tot snel doeidoei xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 14 Maart 2015 - 14:51

    Mama:

    Heyyyyyy moppie,
    nou jij hebt je weekje wel weer gehad zo te lezen! Wat triest van die baby met brandwonden! Gerem, dat lijkt me voor die moeder ook echt verschrikkelijk, zeker met zo'n k.... commentaar! En die motorrijder, zo zie je maar, je kan nooit genoeg beschermd op de motor zitten!
    Wat een leuke plannen voor volgend weekend en wat gezellig om Emmy, Kim en Menno weer te zien! Dat zal vast wel WEER een zuip-weekend worden! Hahaha. En al de planning klaar voor de laatste week???? Volgens mij moet er nog 6 weken gewerkt worden!!!!! Maar wel leuk om iets te hebben waar je naar uit kan kijken. Zo pottenbakster ik ga eens stoppen met schrijven. Geniet van je weekend en stuur een foto van je bakresultaat ;) ;)
    tot gauw weer! Xxxxxxxxxxxjes

  • 15 Maart 2015 - 11:27

    Bo:

    Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeey Dian!,
    Goh, wat erg van dea miensj oppe motor en dat bebieke...bah. Ich haup dat t nog enigszins good kump mit hun allebei. Dat liek mich toch een akelig gezich...knap dasse dan die wonj kins verzurge.
    En aankommend weekend wurt dus al een Top weekend....joa ich hub al geleaze:))
    En de olifante....die deere zeen geweldig!! Gegarandeerd dasse dien auge oet kiks!
    En ff 1 dingske tusje door......PizzaHut....die luuj hubbe allein mer versjtand van pizza's...haha mer doa besse inmiddels al achter gekomme;).
    De tied vlug om...mer dien mam en ich zin ozze grote kalender bie aant haute...en Dian du bes good bezig!
    En dat jurkje watse heis loate make...Superrrrrvet!! Sjteit dich super leuk.....doa kint toch auch geine Primark teagenop he!! Ich haup dat dien nuuje wirk weak auch leuk wurt....mer de hubs in eeder geval een sjoon weekend om noa oet te kieke! En vergeat neet get foto's te sjture he!
    Heeeeeeeeel veul plezeer en tot sjrieves:):)

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Bo

  • 15 Maart 2015 - 15:41

    Herman En Ghislaine:

    Hé Dian,
    Weer van alles gebeurd daar zo te lezen. Heb jij aan 24 uur per dag wel genoeg..... als we alles zo lezen zou jij haast niet aan slapen toekomen. Maar dat haal je maar in als je weer terug bent. Veel te veel te beleven daar. Geniet van elke minuut meid. Super. Groetjes! Herman en Ghislaine xxx

  • 17 Maart 2015 - 10:03

    Noonk Jos:

    Sowwww... nog un hele reis veur de boeg. Maaks in jeder geval meer mèt dan de stagaires die ich hieje höb rondjrenne. Geluif dat ich uns gaon naovraoge of se auch dien opleiding auch kens doon es fiefig plusser (sjeloes). Kens in jeder geval sjtrakjes unne krokodil of olifant knuffele i.p.v. de wc-pot.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Dian

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 11216

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage Nurses for Ghana.

Landen bezocht: