Weekend eind feb. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Dian Henssen - WaarBenJij.nu Weekend eind feb. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Dian Henssen - WaarBenJij.nu

Weekend eind feb.

Blijf op de hoogte en volg Dian

08 Maart 2015 | Ghana, Tamale

Weekend 27- 28 feb, 01 maart

En voor je het weet is het alweer weekend.. Alweer een week om.. Time flies when you’re having fun!

Vrijdag; de dag dat mijn zusje jarig was! Zoals altijd vond ik het weer super leuk dat iemand van mijn gezin jarig was (meestal vind ik het dan leuker dan de jarige zelf). Nog net voordat mijn zusje naar school ging gaf ik haar mijn cadeau; een tros bananen en 3 paar oorbellen die samen waren ingepakt. Mijn zusje nam het cadeau aan, bedankte me en liep naar binnen naar haar moeder. Vervolgens hoor ik mijn moeder en mijn zusje lachen.. Hmm.. heb ik dan nu toch iets verkeerds gekocht? Heb ik het eten en drinken dan toch verkeerd begrepen? Ach ik ga het gewoon vragen dacht ik. En net toen mijn zusje naar buiten kwam en ik het haar wou vragen liep ze weer naar binnen en kwam ze naar buiten en had ze mijn oorbellen in! Met trots kwam ze ze laten zien maar excuseerde zich dat ze eigenlijk snel naar school moest. Gelukkig dacht ik, ze vindt ze leuk! 10 minuten nadat mijn zusje naar school was kwam mijn moeder naar buiten en probeerde me in het Ghanees te vertellen dat ze het heel lief vondt dat ik cadeautjes had gekocht. Op dat moment kwam mijn oudste zus en vertaalde het voor me. Ook mijn zus bedankte me nog een keer. En geloof me; als mijn moeder naar buiten komt, bij me komt zitten en iets in het ghanees zegt en vervolgens 10x thankyou probeerd te zeggen, dan heb ik vast wat goeds gedaan! Haha. Met een goed gevoel ben ik op mijn fietsje gestapt en naar stage gegaan.
Mijn laatste dagje op de Mannen afdeling was aangebroken, ze vonden het allemaal heel erg jammer dat ik weg ging. Stiekem vond ik het wel leuk om weer naar een andere afdeling te gaan, weer een nieuw ‘avondtuurtje’ en weer nieuwe dingen die ik ga leren!
Omdat het mijn laatste dag was wou Daniël nog even met mij op de foto. Daniël werkte sinds een weekje op de afdeling en heeft me overal mee naar toe genomen en heeft heel veel met me verteld en ben veel te weten gekomen over het land en over de verpleging.
Na stage zijn we weer lekker gaan lunchen bij het dakterras (Crest Restaurant). Na het eten kregen we alle drie een flinke ‘after dinner dip’, dus besloten we maar naar huis te gaan. Eigenlijk wouden we vanavond nog gaan stappen maar dat stellen we dan maar n dagje uit.
Eenmaal thuis ben ik heerlijk in slaap gevallen! Ondanks de warmte heb ik een heerlijk middagdutje gehad. ’s Aovnds heb ik een hele tijd bij me jarige zusje gezeten en heb ik haar weer geholpen met leren. Net voor ik naar bed ging kon ik het niet laten; ik moest even vragen of er nog meer bezoek was gekomen.. Helaas, er was eigenlijk niemand meer speciaals langs gekomen voor haar. Arme meid  Maar dat zal wel normaal zijn denk ik?!

Zaterdag ben ik weer lekker gaan zwemmen met Rianne. Mijn zus Salomey was nog thuis en vroeg of ze mee wou, en ze wou graag mee. Ze heeft het heel erg leuk gevonden en moest heel erg hard lachen toen we naast elkaar stonden om een foto te maken; ‘oh damn you’re so white! We need to do something about that!’
Heerlijk kind is het, me lekker belachelijk maken en dan van die puppyoogjes opzetten. Ook moest ze elke keer lachen als jongens ons kwamen versieren en het ze niet lukte en dan in het Ghanees tegen elkaar begonnen te praten. Mijn zus verstond dus wat ze zeiden en vertaalde alles voor ons.
’s Avonds gingen we op stap. Ofja dat was de planning. Maar toen het op ‘regelen’ en ‘doen’ aankwam ging er vanalles mis. Eerst zou mijn zus mee gaan die ook mee was gaan zwemmen, toen zou mijn oudste zus mee gaan maar die was opeens aan het slapen, en aangezien er alleenmaar broers van Rianne en Ezra meegingen gaven ze mij maar mijn broertje mee die ik net die dag ontmoet had. Mijn broertje (Benjamin, 19 jaar) zit in zijn laatste jaar van school, en zijn school is ver weg dus hij woont ergens anders en komt om de 3-4 maanden even naar huis.
We gingen uiteindelijk naar een club/disco Mike’s. We vertrokken met z’n alle rond half 9. Dit was een normale tijd, want om 2uur zou het gedaan zijn. Na plus minus 20 min gelopen te hebben, in het donker, tussen hutjes door, op de grote weg en weer tussen hutjes door, kwamen we aan bij Mike’s. We zijn even de disco binnengelopen maar zagen al snel dat het nog erg leeg was. Buiten kon je ook even op het terras gaan zitten voordat je ging dansen. Ik bestelde me een pilsje, alleen even om te proeven, en kreeg meteen een fles van 625 ml.. Nou proost! Haha. Gelukkig was het heel lekker bier en heb ik hem met smaak opgedronken! We moesten rond half 12 weer terug gaan lopen want we mochten de eerste keer niet te laat thuis komen van onze gastgezinnen. Toen we de rekening vroegen schrokken we even; zo goedkoop? We waren met 7 man, hebben allemaal minimaal 2 drankjes gehad, hebben 3 zakken chips gekocht en we hoefden maar 82.50 cedi te betalen. Dat is omgerekend 22 euro, en dus 3.15 euro per persoon (grofweg gedeeld). Sowhey! Hier komen we vaker een drankje doen.
De weg naar huis was ook weer super gezellig. Om de 5 meter moesten we even plaspauze houden. Ik moet zeggen, ik ben een gevorderde wildplasser geworden die nacht! Hahahaha
Eenmaal thuis hebben Ben en ik nog n tijdje gekletst maar dan wel gefluisterd. Ben is een hele lieve jongen, echt jammer dat hij er maar zo kort is . Ik had hem gevraagd of hij volgende week weer mee wou gaan stappen maar dan was hij helaas al weer op school!


Zondag ben ik vroeg opgestaan want om 9.30u gingen we alweer naar de kerk en deze keer zouden Ezra en Rianne ook mee komen. De mis was weer erg leuk maar duurde erg lang.. omg half 1 kwam ik uit de kerk gerold. Ook maar net op tijd want mijn oogjes vielen dicht..
Eenmaal thuis kreeg ik een lekker bord rijst met tomaten saus! Toen we klaar waren met eten wou mijn zus me meenemen naar de stad. Stof kopen om als doek om te binden als ik ging douchen, stof kopen om een jurk van te laten maken, en heupsieraden kopen. Alle meisjes hebben hier heupsieraden om, de een zegt dat het betekend dat je niet getrouwd bent, en de ander zegt dat het gewoon voor de mooi is. Maar je mag het niet aan een man laten zien..
In de stad heb ik me 3 mooie dunne heupbandjes gekocht, een mooie lap stof voor mijn jurk en een lap stof om als doek om te binden. Met een lege beurs en een volle tas zijn we weer naar huis gegaan. De naaister was helaas niet thuis dus mijn stof heb ik nog even mee naar huis genomen.
Na het eten heb ik mijn opdrachten eens vertaald naar het engels. Ik ga proberen op mijn nieuwe afdeling een opdracht te maken. Nadat ik de opdracht vertaald had ben ik heerlijk in slaap gevallen en voor ik het wist begon alweer een nieuwe week.


Jullie horen in mijn volgend verslag hoe mijn nieuwe stageplaats is!
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Dian

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 11219

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage Nurses for Ghana.

Landen bezocht: