Op kamers :) - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Dian Henssen - WaarBenJij.nu Op kamers :) - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Dian Henssen - WaarBenJij.nu

Op kamers :)

Blijf op de hoogte en volg Dian

15 Februari 2015 | Ghana, Tamale

Zo, er is al een weekje van de 12 voorbij.. pff wat ging dat snel zeg.

Gister zijn we optijd opgestaan omdat Namaawu ons ging leren hoe we onze kleren moesten wassen. We hadden hier allemaal erg veel zin in! Eindelijk die bezweete truitjes even goed soppen.
We hadden 2 emmers nodig en 1 ronde kom. De ronde kom moest voor de helft gevuld worden met water en hier konden we een beetje van onze eigen vloeibare zeep in doen. In de twee emmers moest alleen water. In de ronde kom deed je eerst je witte en lichtste kleren. De deed ze even goed nat soppen en dan pak je een blok zeep. Met het blok zeep wrijf je goed over de oksel plaatsen, nekrand en bij de broek wrijf je goed over het huis en onderaan de broekspijpen. Dan liet je de zeep in het water liggen en vreef je het stof van de kleren over elkaar heen totdat het water begon te schuimen. Als je dit goed gesopt had moet je de kleren uitwringen en in de eerste emmer water doen. Als je dan alle witte/lichte kleren had gewassen moet je het vuile water in de ronde kom weggooien. Voordat je aan een nieuw wasje begon in de ronde kom ging je verder met de eerste emmer. Hier moest je alles nog een keer herhalen. Is het water na het soppen wit en niet bruin? Dan kon je je kleren uitwringen en in de laatste emmer doen. Hier spoelde je dan de zeep eruit en dan kon je de kleren aan de waslijn hangen om te drogen.
Dit allemaal deed je hetzelfde met de donkere was, en als laatste je ondergoed. Nou dit was me een klusje wel. Ik heb gezweet op plaatsen waarvan ik niet wist dat ik daar kon zweten..

Toen we hiermee klaar waren werden we geroepen want ze hadden ons 4 fietsen gebracht en deze moesten we even testen. Het is een leuke grijze damesfiets met een mandje voorop!
Na de fiets check zijn we naar de slaapkamer bij Kaka gegaan en hebben al onze spullen weer ingepakt. We hebben Kaka gedag gezegt en bedankt voor alles. En omdat we nu nog niet definitief afscheid wouden nemen hebben we tegen Kaka gezegt dat ze een cadeautje van ons krijgt als we weggaan en tot die tijd af en toe komen binnen wippen. Dit vond ze heel erg leuk.
We zijn nog even snel naar de markt geweest om een eigen was emmer te kopen en ik had nog een stekker nodig, ik had de verkeerde bij me en wou liever niet 3 maanden zonder stroom zitten.. hihi
Vervolgens zijn we op de fiets naar ons gastgezin gegaan, de koffers gingen gelukkig met een taxi.
Eenmaal in ons gastgezin kwamen de kriebels weer; eindelijk in mijn ronde lemen hutje met rieten dakje (jaja het is echt waar) slapen. Mijn fiets werd ook in mijn hutje gezet. Voordat ik alle spullen uit ging pakken ben ik nog even bij mijn gastgezin gaan zitten. Ik kon meteen helpen met de TV naar buiten te tillen. Het wordt in de avond te warm binnen dus kijken ze TV buiten en slapen ze ook buiten op matjes. Ook kreeg ik nog wat te eten; Tezet (TZ). Phoe hier had ik dus echt geen zin in.. gelukkig mocht mijn zusje mee eten en heb ik verteld dat ik laat lunch gegeten had vandaag en dat zij de rest mocht opeten. Dit vond ze erg lief van me, en ik geloof dat ze ook echt alles heeft opgegeten haha. Ik heb trouwens een zus van 23; Salomey en een zusje van 18 waarvan ik de naam alweer kwijt ben. Salomey doe ik mee whatsappen en daar praat ik het meeste mee dus die naam ken ik al hihi.
Verder zijn er nog 5 kleine mannetjes en 2 kleine meisjes hier aanwezig, maar ze zijn erg stil en verlegen. Goed contact krijg ik nog niet met ze.
Ook is hier de papa van Salomey en haar opa en oma. Haar mama is er niet omdat ze veel doet reizen, ze is kleren maakster.
Toen bijna iedereen lag te slapen heb ik de familie bedankt en gezegt dat ik naar bed ging.

In mijn hutje heb ik eerst alles klaargemaakt; bed opmaken, klamboe ophangen, dromenvanger ophangen, gordijntjes maken want dan kon ik de deur en het raam open houden (ja ik heb wel een hor ervoor! Hihi), fotos en kaart opgehangen aan de muur, waslijn gemaakt, wasknijpers opgehangen en een prullenbakje gemaakt. Ook heb ik mijn koffers opnieuw ingepakt, zo kan ik de komende weken makkelijk uit mijn koffer leven zonder dat het een rommeltje wordt. Mama zou trots op me zijn als ze zag hoe netjes mijn kamer was!
Vervolgens ben ik gaan slapen. Ofja poging tot dan.. Het bed is wel lekker en de warmte valt wel mee maar ik sliep bijna, totdat Michelle (reisgenootje) appte dat bij haar de insecten onder de klamboe doorkwamen en over haar heen liepen.. JAKKES. Hierna kon ik natuurlijk niet meer slapen en heb ik de halve nacht wakker gelegen. Om half 5 heb ik nog even met Milou geappt, dat was super leuk!

Vanmorgen moest ik een beetje vroeg opstaan want we gingen naar de kerk, spannend!
Als ontbijt kreeg ik droog brood met thee, heel lekker! Na het ontbijt gingen we naar de kerk. Geen idee wat me te wachten stond maar ik wou het niet missen.
De kerk ligt bij ons schuin tegenover. Het is een klein huisje wat blauw van binnen is. Er staan rijen met plastice stoelen in en er staat een klein altaartje voor de pastoor.
Toen het begon waren er maar een stuk of 6 mannen en 2 opa’s en ik en mijn zus. Ik vond dit erg raar want iedereen in het gezin en omgeving was zich klaar aan het maken voor naar de kerk te gaan. Waar zijn al die mensen gebleven dan???
Later bleek dat de eerste mis voor de oudere mensen was en de kinderen in die tijd godsdienst hadden naast de kerk.
Na de eerste dienst mochten zij er gewoon bij komen en dit was erg leuk. We begonnen met allemaal liedjes te zingen, dit was om de naam van god te zuiveren en hem en elkaar welkom te heten. Het was een hele gezellige sfeer. Iedereen zong heel hard mee, er werd op een drumstel meegespeeld en de pastoor danste door het kerkje heen.
Na de liedjes ging iedereen door elkaar lopen en elkaar een hand geven om elkaar welkom te heten. Ik was eerst een beetje bang van hoe ze zouden reageren op mij maar alle oudere mensen gaven me een stevige handdruk en zeiden welkom. Dit was heel fijn.
Voordat de mis echt begon vroeg de pastoor of ik even wou opstaan en mezelf wou voorstellen omdat het de eerste keer in de kerk voor mij was. Ik vertelde hoe ik heette, waar ik vandaag kwam, wat ik kwam doen en voor hoe lang ik bleef. Iedereen begon te klappen en riepen welkom. Dit was heel erg lief van ze. Ik dacht altijd dat ze raar zouden kijken als ze opeens een blanke vrouw zagen maar ze zijn de blanke mensen super dankbaar dat we vrijwillig naar hun toe komen om onze hulp aan te bieden. De pastoor bedankte mij ook dat ik was gekomen en dat ik levens wou komen redden.
Toen begon de lezing van de bijbel. Je kreeg een hoodstuk aangewezen en dat moest je voor jezelf lezen en daarna gingen we er over praten. Vandaag ging het over Oud en nieuw en de nieuwjaars wensen. Hij wou gaan uitleggen dat er meer achter zit dan een nieuw jaar in gaan met ‘goede voornemens’ en iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen. Hij ging er vandaag dieper op in; wat betekend nu precies een nieuw jaar? Het klinkt allemaal erg suf en gelovig maar ik vond het heel erg mooi verteld. (de pastoor sprak een stukje in het ghanees en speciaal voor mij vertaalde hij het dan in het engels). De mis en het verhaal kort samengevat:
Er zit meer achter een nieuw jaar met nieuwe kansen en voornemens dan dat men denkt.
Voordat men een nieuwe start kan maken of iets nieuws gaat doen heeft de persoon er eerst over nagedacht en heeft hij zich gerealiseerd dat hij iets beters of anders kan doen, of dat hij merkt dat iets niet goed gaat en daar verandering in moet komen. De persoon heeft er dus al een keer goed over nagedacht.
Ook heb je een ‘Independent mind’ nodig. Je moet voor jezelf kunnen beslissen en soms alleen naar je zelf kijken, niet denken of kijken wat anderen er van vinden. Jij hebt er over nagedacht, en jij wilt iets gaan veranderen dus moet je het ook durven doen.
En als laatste moet je lef hebben, want niet alles wat je wilt doen in het leven is makkelijk. En soms moet je daarvoor je eigen grenzen verleggen.
De verhalen in het boek over jezus gaven hier voorbeelden bij. Er was een man die jezus graag wou zien want hij was in de stad, maar hij was veel kleiner dan alle andere mensen en kon dus niks zien. Hij is uiteindelijk een boom in geklommen terwijl hij dit nog nooit eerder had gedaan, en is tot jezus gekomen en werd gezegend.
Ik ben niet super gelovig dat ik elke week naar de kerk ga of elke maand maar ik vond dit meer een levens les. Het is wel waar wat hij verteld heeft vind ik, en dat heeft niet persee iets met het geloof te maken denk ik.

Na deze wijze les van de pastoor hebben we nog een paar liedjes gezongen en was de mis klaar. Ik ben met mijn jongere zusje terug naar huis gegaan want mijn oudere zus Salomey had nog een kleine bijeenkomst in de kerk.
Eenmaal thuis ben ik met mijn zusje water in de ‘koelkast’ gaan leggen. Het was dus een diepvries! Haha nog beter! Ze had ook allemaal kleine boterhammenzakjes in de diepvries liggen,dit waren zelfgemaakte waterijsjes. Ze zagen er echt mega schattig uit.
Toen wou mijn jongere zusje mijn fotos van thuis bekijken. Heb ze even snel van de muur gehaald en heb ze haar laten zien. Ze vond mijn papa en mama lief uitzien en mijn opa en oma zagen er oud uit! Haha zal ze het maar niet vertellen..
De fotos van nieuwjaar vond ze wel heel speciaal met al dat vuurwerk op de foto.
En bij de collage van GrooveGarden Indoor met Fabiënne moest ze heel hard lachen; ‘You are silly girls, you make silly faces.’
Na de fotos kijken kwam ze me het middageten brengen, Jaam (een soort half gekookte witte aardappel) met warme ketchupsaus, best lekker alleen wat droog de Jaam.

Na het eten ben ik met mijn zus Salomey naar het kantoor van Meet Africa gefietst, hier hadden we een kleine bijeenkomst en zo kon ik meteen de weg leren vanuit mijn hutje naar de hoofdweg (tussen mijn hutje en de hoofdweg liggen geen wegen of stoepen, alleen zand).
Hier kwamen we bij elkaar en Haruna was er ook weer. Hij vroeg ons hoe het was gegaan en hoe onze eerste nacht was bevallen en of we ons gastgezin nog leuk vinden (we hebben de huur nog niet betaald aan het gastgezin, dus we hebben tot en met maandag om te zeggen of we willen blijven in het gastgezin of niet en anders start Meet Africa met het betalen van de huur).
Toen de meeting gedaan was ben ik zelfstandig (!) terug gefietst naar mijn hutje, hier deed ik zo’n 15 min over. Ik begin me echt al thuis te voelen hier.. als ik door de wegen fiets is het zo leuk, mensen zwaaien naar je en het lijkt wel of ze trots zijn op je dat je zelfstandig als blanke door hun land fietst. Het is geweldig, al mis ik natuurlijk dingen van thuis ook wel.
Eenmaal in mijn hutje aangekomen stond daar nog iemand op mij te wachten, mijn oudste zus. Ze was thuisgekomen van een weekend met haar beste vriendin die getrouwd is gister. Rachel heet ze :)
Ze is een hele lieve meid/vrouw. Ze begon meteen allemaal vragen te stellen en ging meteen rijst voor me halen. Ook vroeg ze hoe laat ik morgen naar stage moest want dan kon ze optijd mijn ontbijtje klaarmaken. Hoe lief is dat!
Voordat iedereen officieel ging eten heb ik nog even met de kleintjes gespeeld. Ze zijn allemaal erg stil en verlegen terwijl ze wel allemaal engels kunnen spreken en verstaan. Ik heb ze met een ballon een beetje proberen om te kopen en het is gelukt, ze hebben allemaal met me gespeeld en heel hard gelachen.
Toen was het etenstijd, heerlijke rijst met tomatensaus die helemaaaaaal niet pittig was! Ik had een hele grote kom gekregen die helemaal vol was, ik wist van te voren al dat ik hem niet op kreeg maar ik dacht dat ze het onbeschoft zouden vinden als ik mijn bord niet leeg at. Maar wat bleek nou, datgene wat ik niet op at kreeg mijn zus en haar nichtje. He shit, dacht ik, Had ik nu maar wat meer laten liggen...
Na het eten nam mijn oudste zus Rachel me mee naar een woonkamer waarvan ik dacht dat daar vreemde mensen woonde. Ik liep naar binnen en daar zat oma (de vrouw van de Big Chief) met een baby in haar handen van 1.5 week oud! Ohhhhhhh hoe poepig. Het wordt steeds leuker hier! Ik heb echt de neiging alle deuren eens even af te gaan hahaha.
Na even geknuffeld en gekust te hebben met de kleine ben ik weer met de kindjes gaan spelen en me gaan douchen/soppen.
En op het moment ben ik best wel moe (21.55 uur). Heb een korte nacht gehad en morgen vroeg op voor de introductie dag op stage :)

Tot snel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


  • 17 Februari 2015 - 12:21

    Monique:

    Nou wat een verhaal alweer! Superleuk om te lezen. Het gaat je goed af allemaal. Kleren op de hand wassen, dat is niet het leukste en lichtste werk, maar dan besef je pas hoe goed wij het hier hebben! Een kerkdienst meemaken lijkt me ook heel bijzonder. Zerker als het ook nog vertaald wordt in ut engels! Fijn dat je je daar al gaat thuis voelen en dat je een fijn gezin hebt. Jouw kamer ziet er in ieder geval al gezellig uit! En wat betreft je kamer OPGERUIMD houden, daar hebben we het nog wel over als je weer thuis bent! ;) ;)
    Nou meid veel plezier op je eerste werkdag en tot gauw weer! Xxxxx mams

  • 17 Februari 2015 - 17:09

    Ria Geraets-Dols:

    Hallo Dian,
    Vanmiddag mam getroffen op de Bloomemert bij onze optocht,zijnheeft al een beetje verslag gedaan hoe het daar is in het verre Afrika.Geweldig dat je het toch naar je zin hebt en wat je op die korte tijd al hebt meegemaakt.ongelofelijk hoe snel je je al aanpast aan hun gewoontes.
    Mam komt nog eens koffiedrinken en dan zullen de verhalen wel komen.Nu kunnen we alm3 personen volgen, Milou in Australië, jij in Afrika en Myrthe(dochter van mijn broer) op Aruba, dus aan leesvoer geen gebrek.
    Dian, geniet van je verblijf en we blijven je volgen, geweldig.
    Een hele dikke knuffel vanoet Lentjheuvel, groetjes

    Ria en Hans
    Ps.we missen je wel bij de frituur!!!

  • 17 Februari 2015 - 20:16

    Yvonne Sma:

    HalloDian
    sorry dat ik nu pas reageer. Was t steeds van plan maar zelfs carnaval hebben we niet gevierd. Groot project in tuin en je kent Wout. Liever vandaag dan morgen af.
    je schrijft superleuk en ik zie echt alles in geuren en kleuren voor me. Is toch helemaal geweldig wat je nu al allemaal meemaakt. Wat n levenservaring, nee dat krijg je op de Lentjheuvel niet mee zoiets.blijf maar lekker veel schrijven zodat ik dat Afrikagevoel goed kan meekrijgen. Zeker de manier hoe de families met elkasr leven en met elkaar omgaan. Vrrheug me op volgend verhaaltje, dikke kus Tante Y xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Dian

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 11221

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage Nurses for Ghana.

Landen bezocht: