Maternity ward - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Dian Henssen - WaarBenJij.nu Maternity ward - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Dian Henssen - WaarBenJij.nu

Maternity ward

Blijf op de hoogte en volg Dian

12 April 2015 | Ghana, Tamale

Dag lieve lezers.

Hier ben ik weer. Afgelopen dagen/weken waren erg druk maar ik heb weer een hoop voor jullie!
Maandag 30-3 was mijn eerste dagje op Maternity ward. Ik had gedacht dat het allemaal consulten waren van zwangere vrouwen, maar het is gewoon een afdeling met 14 bedden waar vrouwen komen te liggen die:
* Net een bevalling hebben gehad
* De baby te vroeg geboren is
* Ziek zijn tijdens hun zwangerschap (malaria, bloedarmoede, buikpijn enz enz)
* Miskraam hebben gehad en nog veel buikpijn hebben. Dan kijken ze of de miskraam volledig was of dat er nog "restjes" zijn achtergebleven
* vrouwen die na een abortie nog veel last hebben
Ook super interessant hoor!! Sochtends bij de ronde van half 9 ga je bij elke vrouw luisteren naar t hartje van de baby. Super schattig om te horen. Ze doen dat met een instrument en het heeft dezelfde functie als een beker tegen de muur aan houden. Zo hoe ze vroeger deden afluisteren haha. Ook waren er heel veel diagnoses en namen die ik niet kon. Ik had ze me allemaal opgeschreven en ging ze googlen. Toen een van de oudere dames (op de afdeling werken 4 dames boven de 60 en die zijn alle 4 beetje baas) dat zag kwam ze me meteen helpen en alles uitleggen. Ze zei ook we laten je gewoon alles doen en zien en voelen. We horen het wel als je iets niet wilt doen! Oke prima.
Later op de dag gingen ze me alles leren over de bevalling en over borstvoeding. De dag ging zo snel voorbij..
Na stage kwamen zouden we kim en emmy ontmoeten bij het zwembad.
Eenmaal in town aangekomen kregen we een appje van kim en emmy dat het zwembad dicht was. Dan maar naar het zwembad bij een hotel. Eenmaal daar aangekomen bleek die ook dicht te zijn... Nou dan gaan we maar met ons eten (brood beleg drinken koekjes snoepjes) naar het kantoor van Meet Africa en gaan we daar lunchen. Na het lunchen wouden kim en emmy graag ons gezin zien en ons hutje. Op de fiets met zn alle naar ons gezin. Laat ik nou net niet me kamer hebben opgeruimd van te voren.. Oepsie! Toen zijn kim en emmy met ezra mee naar huis gegaan om nog even op te frissen en even te rusten. Rianne en oscar zijn bij mij thuis gebleven. Toevallig was er een soort camera ploeg bij ons thuis en gingen ze via een beamer bij ons voor films afspelen. Natuurlijk allemaal dans films en liedjes over god maar goed het was heel erg leuk. Sommige liedjes herkende ik zelfs van de kerk!!
Savonds zijn we met zn alle lekker naar de pizzahut gegaan en hebben we lekker gegeten.


Dinsdag na stage hebben we nog een poging gewaagd; op naar het zwembad. En deze keer was hij wel open. Heerlijk een zwembad voor ons alleen!! Later op de middag kwamen een paar jongens naar ons toe. Eentje ging uitgebreid vertellen dat hij deed scammen (via internet vrouwen versieren en zich voordoen als iemand anders en zo geld proberen te pikken). Het was heel raar maar ook wel interessant. Normaal zie je zoiets op tv en nu zit er eentje voor je het dood leuk te vertellen? Maarja z'n momenten heb ik wel vaker hier haha. Na het zwemmen zijn we naar huis gegaan en ben die avond weer heel vroeg in slaap gevallen.

Donderdag heb ik mijn haren laten vlechten door mijn tante hier in huis. Ik zag bij heel veel meisjes hier dat ze nephaar met hun eigen haar deden mixen en dan deden vlechten. Het zag er heel erg mooi uit en was zelf ook wel een beetje nieuwschierig hoe dat zou zijn. Maar toen ik op stage vroeg hoe ze dat deden bleek dat ze het deden knopen of branden en dan deden vlechten… hmm dat leek me wat minder fijn.
Maar ze zeiden dat ik genoeg haar had om met alleen mijn eigen haar te vlechten.
Ik was zondag in de stad elastiekjes gaan halen en liet mijn tante me vlechten. Wauw wat een ini mini kleine vlechtjes werder het.. Ohjee was dit wel het plan?? Achja we zien het wel dacht ik.
Eenmaal klaar had ik allemaal kleine hokjes op mijn hoofd en allemaal kleine vlechtjes. Het zag er wel grappig uit maar het was niet geworden zoals ik het graag wou..
Maar goed we hebben het geprobeerd toch?!

Mijn verdere week op Maternity was erg leuk en interessant. Ik heb ook heel erg veel geleerd en de collega’s waren allemaal heel erg lief voor me! En ik heb super veel zin in Labour Ward!!


Tot snel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 12 April 2015 - 22:57

    Frank :

    fantastisch dian!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Dian

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 11187

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage Nurses for Ghana.

Landen bezocht: