Einde stage Male Ward - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Dian Henssen - WaarBenJij.nu Einde stage Male Ward - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Dian Henssen - WaarBenJij.nu

Einde stage Male Ward

Blijf op de hoogte en volg Dian

28 Februari 2015 | Ghana, Tamale

Zo, er zijn alweer twee weken stage om.. Wat gaat het toch snel zeg.
Mijn een na laatste dag op de Male Ward was wat minder.. Er was een jongen van 19 jaar met meningitis met ontslag gegaan nadat hij al 5 dagen bij ons lag. Hij had nog een beetje last van stijfheid in zijn nek maar hiermee kon/wou hij wel mee naar huis. Nog geen 45min later werd hij teruggebracht door een bezoeker. Hij was weer helemaal verstijfd en kreeg een soort van epileptische aanvallen. Hij werd wel meteen weer op zijn oude matras op de grond gelegd maar verder werd er niet naar hem omgekeken.. Dit vond ik wel erg heftig.. Wetende dat er 3 dokters rondliepen en 6 man personeel die op hun gat zaten aan de zusterpost!
Zelf ben ik maar bij hem gebleven en gewacht tot zijn aanvallen over waren. Hier keken ze trouwens raar van op want hun mening was; hij was toch met ontslag? dus zo erg zal het niet met hem zijn. En; we zijn even bezig hij moet maar even wachten.
Na de aanvallen heb ik hem op een zij gelegd want er liep veel speeksel uit zijn mond. Ook hier keken ze weer raar van op.. Nou laat ze maar kijken dacht ik.
Vervolgens ben ik even naar buiten gelopen om even alles te laten bezinken. Al snel wist ik dat ik van de gedacht moest veranderen dus ben maar gaan bedenken wat ik wou eten als Lunch en heb naar twee Salamanders gekeken die elkaar achterna zaten in een boom.
Verder is het een hele rustige dag geweest op stage.

Vrijdag was een hele leuke dag! We hoorde van Ezra 's ochtends in de auto dat een vrouw bij zijn gastmoeder verbleef omdat ze ging bevallen. Hij zou ons laten weten als ze aan het bevallen was dan konden we met zn 3e gaan kijken.
Nog geen half uur later was het al zo ver. Ezra kwam ons ophalen en zijn snel een taxi ingesprongen en naar Ezra's huisje gegaan.
Spannend, zijn we nog op tijd? Wat gaat er gebeuren? Hoe gaat dat niet in Ghana een bevalling? Allemaal vragen die we graag beantwoord wouden hebben maar helaas.. we kwamen net 5 min te laat aan en de baby was NET geboren.
Wel hebben we nog een uurtje bij de pasgeboren baby mogen zijn en zien wat allemaal met haar gebeurd. De baby werd lekker gewassen en vervolgens uitgerekt (?!). Er werd even aan haar armpjes en beentjes getrokken zodat de spieren zich uitrekte. Ook werd even op haar hoofdje geduwd van alle kanten.. Dit was zodat de schedel goed dicht zal groeien.. Zag er heel zielig en pijnlijk uit!
Ook werd het hoofdje van de baby absoluut niet ondersteund bij alles wat ze deed maar dat is normaal. Alle kinderen/baby's worden hier aan een armpje omhoog getild. Nekspieren krijgen ze hier vanzelf. En al helemaal als ze met een emmer op hun hoofd gaan rondlopen! hahaha.
Het was dus een hele leuke ochtend bij de baby en de mama.

Uiteindelijk terug op stage was er niet veel meer te doen.. Met de jongen van gister die terug was gekomen ging het gelukkig heel goed maar voor de zekerheid wouden ze hem toch nog 2-3 dagen onder toezicht houden! Dit was wel fijn om te horen!

Op het moment is het alweer zaterdag en is het weekend. Mijn zusje zag ik net even in haar schooluniform en nu zie ik niemand meer van de familie. Ga zo eens vragen of mijn zusje school heeft op zondag en wat de rest gaat doen vandaag. Anders ga ik weer lekker met Rianne zwemmen en bruinbakken! Vanavond gaan we Clubbing (st

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Dian

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 11193

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage Nurses for Ghana.

Landen bezocht: